Duurzaam ondernemen wat is dat eigenlijk? Onze kwaliteitsgoeroes hebben er zelfs een norm voor in het leven geroepen. Je zou de klant eens missen  omdat je geen MVO stempel hebt! Of omdat je  niet aan People Planet Profit doet. Maar zeg nu zelf, doe je zaken met het papiertje of met de mens achter de organisatie?

Groter is niet altijd beter ….en groene stroom niet altijd groen

Het traditionele business (economisch) model gaat uit van groei. Alleen dan zou je overleven en je bedrijfsvoering winstgevend kunnen houden. De praktijk leert echter dat in grote organisaties zaken uit het zicht verdwijnen. Nog erger het systeem stimuleert persoonlijke prestatiedrang van de “managers”. Aanzien, bonus, carrière zijn belangrijk….  Met wie doe jij dan zaken? En is dit wat je voorstaat met duurzaam ondernemen? En ook niet onbelangrijk, wil jij daarvoor betalen?

Ondernemen is vertrouwen

Dit is goed nieuws voor het lokale  MKB.  Duurzaam ondernemen gaat namelijk niet om het “wat” maar om het “hoe”. Duurzaam ondernemen kost dus geen cent extra behalve eengezonde blik op ondernemerschap, je medewerkers en je klanten. De mens (klanten zijn ook mensen) is namelijk super gevoelig voor aandacht, verrassingen, trots op eigen prestaties en wil intrinsiek altijd goed doen. En daar kan jij het verschil maken. Zichtbaar, en op korte termijn! En natuurlijk wil je nu weten hoe.

Duurzaam ondernemen, leuker kunnen we het wel maken!

Kleine accenten maken soms een heel groot verschil in beleving. Een aantal voorbeelden  uit onze praktijk die wij zelf als duurzaam ondernemen beschouwen.

  • Het organiseren van kennisbezoeken tussen onze klanten/leveranciers.
  • Het verbinden en inzetten van geschiktere partners (het begrip concurrent komt niet in ons woordenboek voor) als deze meerwaarde voor onze klant op kunnen leveren.
  • Het per omgaande betalen van de facturen van onze leveranciers.
  • Het sponsoren van evenementen waarbij medewerkers van onze klanten zijn betrokken.
  • Regelmatig contact/koffie bij onze klanten voor informeel gesprek en brainstormen.
  • Actief deelnemen aan lokale netwerkavonden, goede en slechte ervaringen delen.
  • Gewoon eens een extra dienst of service weggeven, jij wordt toch zelf ook graag verrast.