Praktisch kwaliteitsmanagement is geen moetje

Praktisch kwaliteitsmanagement, is dat mogelijk?

Kwaliteitsmanagement is vaak een moetje binnen een organisatie.

Eerlijk gezegd was ik in het verleden  best jaloers op mijn veiligheidscollega´s.

In de chemische industrie is dat nu eenmaal top prioriteit.

Voorkomen dat je medewerkers en omgeving aan onveilige situaties blootstaan.

Het was dan ook vele malen gemakkelijker voor mijn veiligheidscollega´s om aandacht (en middelen)  te krijgen.

Praktisch kwaliteitsmanagement levert geld op!

Als je echter praat over kwaliteit dan is het echter de omgekeerde wereld.

Je wilt juist dat iets wel gebeurd!

Jouw organisatie moet tegen de laagste kosten het beste product op tijd afleveren bij de klant.

Hogere kwaliteit van bedrijfsprocessen, betrokken en betrokken vak medewerkers zijn hierbij de sleutel tot succes.

Toch zie je dat bedrijven juist bezuinigen op opleidingsbudgetten en actie gericht blijven werken.

Of alles dichtspijkeren met nog meer regeltjes ,procedures en registraties….

Praktisch kwaliteitsmanagement als generieke verbetertool

Het is allemaal een kwestie van omdenken.

Een goede veiligheidsprestatie is niks anders als een resultaat.

Net zoals het product of de dienst die je aflevert bij je klant.

Of een mooie winstmarge!

Zou het dan niet mooi als je deze resultaten met 1 middel zou bereiken?

Praktisch kwaliteitsmanagement is samen doen

Ik ben ervan overtuigd dat dit kan en dat je het belangrijkste middel al in huis hebt, je medewerker.

Je moet ze alleen nog in stelling brengen!

In de veiligheidswereld zijn programma´s bekend als BBS (Behavior Based Safety).

We sturen het resultaat met gewenst gedrag van medewerkers.

Ze worden getraind op bewustwording van herkennen van onveilige situaties maar ook om direct actie te nemen.

Zeer praktisch en laagdrempelig.

De open constructieve gesprekjes duren 10 minuten maar zijn wel vaak een voedingsbodem voor verbetering in de directe werkomgeving.

Lean Management als motor voor gezamenlijk succes

Voor mij is het duidelijk, we moeten gaan voor BBQ (Behavior Based Quality).

De cultuur van de organisatie zo maken dat iedereen kwaliteit in de genen krijgt.

Terug naar de bedoeling, en dat kan met Lean Management.

Praktisch kwaliteitsmanagement met simpele hulpmiddelen maar gedreven door de mens.

Die bepaalt uiteindelijk het verschil!

Je moet het echter zelf doen en ervaren.

Wil jij het vuurtje van de BBQ in jouw organisatie eens opstoken?

Leuke tips lees je hier, 5S  werkplekorganisatie op de werkplaats en Lean Office.

  Geschreven door antonleanquality@gmail.com