Kwaliteitsmanager ben jij ook ondeugend?

Wat heeft je naar deze blog gelokt?

Waarschijnlijk de onverwachte combinatie van prikkelende woorden.

Wij hebben je aandacht te pakken, eenvoudig he?

Laten we daarom nu maar eens kijken hoe je als kwaliteitsmanager van dat grijze muizen imago af kan komen en kwaliteitsmanagement echt kan laten bruisen in je organisatie.

kwaliteitsmanager in 2015

Kwaliteitsmanagement, een feestje!

Kwaliteit is iets heel bijzonders.

En toch wordt in een veel organisaties kwaliteitsmanagement als een noodzakelijk kwaad gezien.

Van echte kwaliteit wordt iedereen blij, van medewerker tot management maar ook de klant, leverancier en andere belanghebbenden.

Kwaliteitsmanager, hier liggen enorme kansen maar “ C’est le ton qui fait la musique”.

Durf eens weg te stappen van de traditionele “gij zult” kwaliteitsmanagement en ga eens echt samen aan de slag.

kwaliteitsmanagement, daar moetje blij van worden !  LeanQuality

 

Omdenken van fout naar goed

Veel managementsystemen zijn gericht op control en het leren van fouten.

Dit komt toch niet echt inspirerend over of wel?

Omdenken is de kunst om uit elke situatie positieve energie te halen als motivatie.

Let op, sla niet door in tsjakka management want we blijven natuurlijk wel nuchtere nadenkende Hollanders.

Draai de boel eens om, waarom was het project zo’n succes of hoe komt het dat die ene afdeling de boel zo goed op orde heeft.

Daar krijg je energie en inspiratie om “moeilijkere” issues aan te pakken.

Kansen management met een fiets

Een e-mail met een uitnodiging voor deze workshop?

Denk jij dan aan een introductietraining voor risicomanagement in de nieuwe ISO9001:2015?

Een geweldig interactie dag waarbij de kwaliteitsmanager aan de hand van een fiets het team meeneemt op ontdekkingsreis van praktisch risicomanagement, risico’s vertaalt naar kansen .

En vervolgens de vertaalslag maakt naar bedrijfsprocessen en persoonlijke activiteiten van de medewerkers.

Training 5S of …

De werkplekorganisatie methode 5S lijkt zo simpel dat medewerkers vaak de hakken direct in het zand zetten bij gebruik van standaard les materiaal en uitleg.

Als kwaliteitsmanager wordt het echt een feestje als je een introductie verpakt in een aantrekkelijk kookarrangement waarbij je naast de eerste principes ook gezellig met je collega’s in de keuken aan de slag gaat.

Kwaliteit blijft mensenwerk toch.

Voor een productiebedrijf waarbij veel onderhoudswerkzaamheden op hoogte moesten worden opgevoerd arrangeerde de kwaliteitsmanager de training “ Op veilige hoogte met 5S”.

In een klimcentrum  waarbij het onderhoudspersoneel onder begeleiding van professionele kliminstructeurs kennismaakte met 5S; en vervolgens als team de hoogte in ging, zowel letterlijk als figuurlijk.

Kwaliteitsmanager, verleid de klant!

Je hoeft niet alles gelijk overboord te gooien, maar ga eens experimenteren.

Probeer eens buiten de gebruikelijke kaders te denken en ga uit van de gerealiseerde positieve resultaten.

Maak van een compliance audit een complimenten audit zonder dat je inlevert op prestatie en kwaliteit.

Het kan! Want wat werkt er beter als een tevreden klant.

Mocht je hulp nodig hebben om je klanten leren te verleiden.

Bij een heerlijk kop koffie vertellen we graag nog meer van onze ervaringen en mogelijkheden.

Mailen mag ook, info@leanquality.nl